Mooie huurdersbeoordeling voor Goed Wonen

Publicatiedatum: 22-11-2018

Resultaten Aedes benchmark 2018

“Goede service, duidelijke informatie en alles is in no-time gedaan”, “alleen maar goede ervaringen” en “één telefoontje en het was geregeld”. Dit zijn reacties die we terugkrijgen uit continue onderzoek dat wordt uitgevoerd onder huurders. Duurzame en betaalbare woningen in fijne buurten én goed contact met de huurder. Dat is waar we voor gaan en wat we ook realiseren. Maar we willen ook scherp blijven en onze prestaties blijven verbeteren. Daarom hebben we – net als bijna alle woningbouwcorporaties in Nederland - meegedaan aan de jaarlijkse benchmark van Aedes.

Jaarlijkse benchmark
Aedes beoordeelt en vergelijkt jaarlijks de prestaties van woningbouwcorporaties in Nederland met elkaar en maakt deze inzichtelijk. Zo weten corporaties - en hun omgeving - hoe ze presteren en waar nog aandachtspunten liggen. Niet eerder was de deelname aan de benchmark zo hoog. Dit jaar heeft maar liefst 90% van alle corporaties in Nederland meegedaan. Zij vertegenwoordigen bijna alle verhuurwoningen (98%) in de sector.

“We werken niet met lijstjes of targets: we doen gewoon ons uiterste best”
We scoren bovengemiddeld als het gaat om het oordeel van de huurder. Nieuwe huurders en huurders die vertrekken zijn erg te spreken over onze dienstverlening. Maar ook huidige huurders zijn tevreden, bijvoorbeeld over het contact met ons en over reparaties. Reparaties worden snel en netjes uitgevoerd volgens huurders. ”Andere woningcorporaties vragen mij wel eens wat ze moeten doen om aan zulke goede cijfers te komen”, vertelt Ton Moors, manager Wonen. “Maar volgens mij hoort de focus niet op de cijfers, maar op onze huurders te liggen. Elke dag willen we het goed doen en proberen we waar mogelijk een stap extra te zetten. We zijn erg blij met de resultaten want dat betekent dat onze huurders tevreden zijn. Al zien we ook dat we op een enkel onderdeel iets lager scoren dan vorig jaar. De uitdaging is dus om scherp te blijven en verbetering na te blijven streven. Hebben huurders genoeg inspraak bij nieuwe projecten? Informeren we ze voldoende? Lossen we reparaties goed op? Gaan we goed met klachten om?” Ton: “Ik merk dat medewerkers bij Goed Wonen vanuit hun eigen drive proberen om het beste te doen voor (potentiële) huurders. Niet omdat ze het moeten van hun leidinggevende, maar omdat ze het oprecht goed willen doen. We werken dan ook niet met lijstjes of targets, maar doen gewoon ons uiterste best. En dat is terug te zien in de cijfers. Natuurlijk hebben wij ook af en toe klachten. Daar proberen we goed mee om te gaan. Snel ingaan op de klacht, achterhalen wat de klacht is en een oplossing zoeken of een toelichting geven.”

Een score om trots op te zijn
Ook op de meeste andere gebieden scoren we beter dan gemiddeld ten opzichte van andere woningcorporaties. Woningen zijn duurzamer geworden. Daar zetten we in de toekomst ook vol op in. Ook is er meer geïnvesteerd in woningverbetering en –onderhoud en dat wordt ook zo ervaren door huurders. Tot slot is de huurprijsstijging zeer beperkt waardoor we nog steeds uitstekend in staat zijn om betaalbare woningen aan te bieden. Zijn er ook nog aandachtspunten? Ton Moors: “Onze bedrijfslasten zijn hoger dan gemiddeld. De komende tijd zoomen we hierop in, kijken we goed wat we van andere corporaties kunnen leren. Daar is deze benchmark ook voor. Leren van elkaar en de dienstverlening voor huurders verbeteren. Al met al zijn we zeer tevreden en zoals een huurder al zei: ga zo door”.

Lees ook het persbericht van Aedes

Deel deze pagina

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden